AI als de grote productversneller

In het verleden gaf ik ieder jaar een workshop op de TU-Delft waarbij mensen in een dag van idee naar prototype van een product gingen met zogenoemde no-code tools. Toen ik vorig jaar van SXSW terug kwam waar het AI was wat de klok sloeg, besloot ik het over een andere boeg te gooien. Ik zei tegen de groep: ChatGPT is vandaag je leermeester, AI-tools zijn je gereedschap. Een van de groepen had binnen vier uur een idee uitontwikkeld, omgezet in een prototype en met AI een bijpassende website met relevante teksten en een promotievideo gemaakt. AI liet zich kennen als de ideale productversneller. Succes is niet verzekerd, maar je kunt sneller dan ooit bij je publiek gaan valideren.

Inmiddels zijn we dus weer een jaar verder. En zijn er al tools die hier op doorontwikkeld hebben. Zo gooi je in Venturus.ai een idee en krijg je er in no-time feedback uit over kracht en zwakte, kansen en bedreigingen, marktpotentie en veel meer. Allemaal input die je helpen om zelf goed en kritisch naar je concept te kijken en bij te sturen en aan te scherpen waar nodig.

ZigZag is een ander voorbeeld dat op SXSW gepresenteerd werd. Scott Ford: "Ons platform maakt het gemakkelijker om ondernemer te zijn. Met slechts één zin van je bedrijfsconcept bouwen we binnen 90 seconden een volledige bedrijfsvalidatie routekaart voor je, waardoor je sneller en met meer vertrouwen kunt beginnen."

Een handige tool, maar voor mij met name ook een voorbeeld van wat voor mij de grootste kracht van ChatGPT en andere tekstmodellen is: AI als brainstorm-engine. Laat de techniek creatief meedenken en kritisch naar je plannen kijken.